یک رپورتاژ رایگان با ثبت نام در یک رپورتاژ هدیه بگیرید!

دریافت رپورتاژ رایگان
رپورتاژ یا رپرتاژ | کدام صحیح است؟

برای کسانی که در دنیای رسانه کار می کنند و کسب و کاری دارند یا به ارائه خدماتی مشغولند و اقدام به تبلیغ کرده اند، واژه رپورتاژ بسیار آشنا است، در مقابل ممکن است برخی از افراد این نام را برای اولین بار شنیده باشند. رپورتاژ را می توان یک مقاله تبلیغاتی در نظر گرفت. ممکن است در مقالات متفاوت صورت های نوشتاری و حتی تلفظی متفاوتی را برای این واژه دیده یا شنیده باشید و بخواهید بدانید که تفاوت آن ها در چیست؟ باید بدانید که رپورتاژ، رپرتاژ، ریپورتاژ، ریپرتاژ و ... همگی یک معنی را دارند. تمامی این تلفظ ها به یک گزارش تبلیغاتی اطلاق می شود.
رپورتاژ آگهی ها معمولا قصد معرفی دارند و اگر جنبه تبلیغاتی در آن مطرح باشد باید به گونه ای کاملا غیر مستقیم به آن اشاره شود. رپورتاژآگهی ها در قالب متن و تصویر آماده می شوند و در لینک وبسایت خود یا در یک وب سایت دیگر معرفی و منتشر می شوند. از مهم ترین روش هایی که در دیجیتال مارکتینگ برای برندینگ سازی و بازاریابی اینترنت استفاده می شود، می توان به رپورتاژ آگهی اشاره کرد. تبلیغات در رپورتاژ آگهی در سال های اخیر توانسته به کسب و کار ها، برند ها و خدمات کمک شایانی کند. مهم است که مخاطبان رپورتاژ تصور کنندکه مقاله یا گزارش تهیه شده به صورت بی طرف نوشته شده و قصد دارد اطلاعات مفیدی را به آن ها ارائه دهد. این در حالی است که این گزارش برای تبلیغ و گسترش فعالیت برند و یا خدمات مورد نظر است. رپورتاژ آگهی بیشتر از 70 سال است که به ادبیات رسانه ها اضافه شده است، به دلیل تاثیراتی که رپورتاژ آگهی ها دارند در بسیاری از کشور های پیشرفته برای انتشار آن، قوانین سخت گیرانه ای اتخاذ شده است.

رپورتاژ یا رپرتاژ | کدام صحیح است؟

انواع تلفظ؛ رپورتاژ یا رپرتاژ یا ریپورتاژ یا ریپرتاژ

ممکن است با تلفظ های متفاوتی از واژه رپورتاژ مواجه شوید. رپورتاژ آگهی و رپرتاژ آگهی فرقی با هم ندارند. شما در وب با هر دوی این واژه ها رو به رو شده اید. با هر تلفظی اعم از ( رپورتاژ، رپرتاژ، ریپورتاژ، ریپرتاژ ) منظور آگهی های تبلیغاتی هستند که به صوت گزارش نوشته می شوند.
اصل کلمه report به معنای گزارش است و رپرتاژ reportage یک آگهی تبلیغاتی گزارش مانند است. در وب سایت های ایرانی که رپورتاژ ها اغلب به صورت اینترنتی هستند شما ممکن است با صورت نوشتاری و یا تلفظی متفاوتی از این واژه رو به رو شوید. در سال 1954 واژه رپورتاژ به عنوان آگهی های تبلیغاتی در رسانه ها نمود پیدا کرد. مشخصا استفاده از این واژه و کاربرد آن در ایران سال ها بعد به کار گرفته شد.
در نوشتن یک رپورتاژ نویسنده تبلیغات سنتی را به همراه مقالات ویژه به صورت یک گزارش تالیف می کند. این مقالات به صورت غیر مستقیم و با هدف معرفی و تبلیغ برای یک برند، خدمات و... نوشته می شوند. رپرتاژ آگهی ها اغلب در فضای اینترنتی مانند وب سایت هایی که بازدید زیادی دارند منتشر می شوند.
امروزه از رپورتاژ آگهی ها به عنوان یکی از بهترین شیوه های تبلیغاتی یاد می شود. کالا، برند و خدمات یا یک توصیف بی طرفانه توسط رپورتاژ معرفی می شود و از این رو مخاطبان برای آشنایی و یا خرید بیشتر ترغیب می شوند. در طول سالیان مختلف تاثیر رپورتاژ آگهی بر دیده شدن برند ها و خدمات مشهود بوده است. علاوه بر تمام مواردی که درباره رپورتاژ آگهی وجود دارد این است که با قرار دادن لینک، رتبه سایت مورد نظر در گوگل بالا می رود.

انواع تلفظ؛ رپورتاژ یا رپرتاژ یا ریپورتاژ یا ریپرتاژ

تاریخچه رپورتاژ آگهی و انواع آن

تبلیغات رپورتاژ در زبان انگلیسی به صورت Advertorial معنی می شود که ترکیبی از دو واژه Editorial و Advertisement است. در ایران به جای این کلمه از یک واژه فرانسوی به عنوان Reportage که به معنی گزارش است استفاده می شود که از آن برای تبلیغات استفاده می شوند. برای اولین بار رپورتاژ ها در سال 1946 به صورت متن در ستون های نشریات و مجلات به چاپ رسید.
این تبلیغات کوتاه در طولانی مدت باعث رشد و بازده بالا برای محصول مورد نظر بود. بعد ها رسانه های فرهنگی و ادبی برای تامین بخشی از هزینه های خود اقدام به فروش ستون هایی برای تبلیغات کردند. این ستون ها به مرور بیشتر شد تا جایی که مجلات و روزنامه هایی که مختص به تبلیغات و رپورتاژ بود به طور مستقل فعالیت خود را شروع کرد.
اوج فعالیت رپورتاژ آگهی ها در دهه 70 میلادی بود. امروزه و بعد از گذشت چند دهه رپورتاژ ها نه به شکل متن در روزنامه ها بلکه به شکل دیجیتالی در رسانه های اینترنتی مختلف تاثیر خود را بر کسب و کار ها و خدمات دارند. محتوی رپورتاژ می تواند شامل متن، تصویر، ویدئو و... باشد. هدف از تدوین یک رپورتاژ جلب توجه کاربران و ترغیب او برای خرید و آشنایی با خدمات و محصولات است. تراکت های تبلیغاتی که در خیابان پخش می شوند و دارای تیتر هایی مانند تخفیف استثنایی، حراج واقعی و ... نمونه ای از رپورتاژ محسوب می شوند. رپورتاژ ها به شکل های متفاوتی انجام می شوند و دارای انواعی هستند. انواع مهم رپورتاژ ها عبارتند از :

  • تبلیغات رسانه ای (رادیو یا تلوزیون)
  • تبلیغات نوشتاری (روزنامه ها و مجلات)
  • تبلیغات اینترنتی (وب سایت ها و خبرنامه ها)

از آن جایی که هدف از نشر رپورتاژ فروش، جذب مخاطب و بازاریابی است باید متن رپورتاژ جذاب و کاربردی باشد تا مخاطب شما حتی با خواندن تیتر های آن به خواندن ادامه آن جلب شود. معمولا کاربران به سادگی متن ها و نوشته های تبلیغاتی را تشخیص می دهند و از آن ها عبور می کنند، از این رو مهارت یک نویسنده در نگارش رپورتاژ اهمیت دارد. اطلاعات این محتوا باید بتواند تمامی داده های لازم را در کمترین زمان به مخاطب منتقل کند. عنوان و تیتر های یک رپورتاژ حکم ویترین را دارند. لینک های رپورتاژ در طراحی استراتژی سئو و لینک سازی اهمیت بالایی دارند. یک رپرتاژ در این مطلب شما را با رپرتاژ آشنا کرد. هدف اصلی یک رپورتاژ توسعه رسانه دیجیتال فارسی است.